Tosielämän vertailu Mono-, Poly-, PERC- ja Dual PV ‑moduulien välillä.
* This is a field test and the results are specific for this installation on this location please research which is the best solution for your own situation as the results can be different based on environmental influences.
Total solar yield as of 27/03/2023 when the results were reset:
Mono: 9158 kWh
Split-cell: 9511 kWh
Poly: 9113 kWh
Perc: 9471 kWh
Perc-east: 1970 kWh
Perc-west: 1730 kWh
Kylmä- tai pakastetuotteiden jakelu edellyttää ongelmatonta sähköjärjestelmää, joka pitää elintarvikkeet oikeassa lämpötilassa ja antaa sinun keskittyä ajamiseen. Entistä useammat kaupungit kieltävät ajoneuvojen tyhjäkäynnin pysäköitynä, ja osa kaupungeista kieltää kovaäänisten generaattorien käytön keskusta-alueella. Ratkaisu tähän on useiden valmistajien tarjoama sähköinen toimintavalmius. Kun moottori on sammutettu, kylmälaitteet saavat tarvitsemansa käyttövoiman käyttöakusta ja pitävät tuotteet oikeassa lämpötilassa.
Victron Energyn modulaaristen järjestelmäkomponenttien avulla kylmälaiteammattilaiset voivat rakentaa kokonaisen järjestelmän, joka täyttää tarkasti kaikki asiakkaan vaatimukset budjettia ylittämättä. Yksittäisen valmistajan kanssa toimimisen etuna on, että asiakkaan tarvitsee ottaa yhteyttä vain yhteen paikkaan päivitysten ja mahdollisten harvinaisten ongelmien ratkaisemiseksi. Victron Energyn kansainvälisellä ammattilaisverkostolla on käytettävissään yli 45-vuotinen kokemus ja valmiudet muuntaa haasteesi luotettaviksi ratkaisuiksi.
Jäähdytysmäärästä riippuen tarjolla on erilaisia vaihtoehtoja eri jäähdytyslaitteiden valmistajilta. Pienten pakettiautojen taukojäähdytys voidaan hoitaa tasavirralla (12/24 V) toimivilla jäähdytyslaitteilla. Suuriin kuorma-autoihin ja perävaunuihin soveltuu paremmin vaihtovirralla (110/230 V) toimiva taukojäähdytys, sillä suurempitehoiset laitteet aiheuttaisivat muutoin haasteita johdotuksessa.
Oletetaan esimerkissämme, että suunnittelemme tavanomaista tasavirtajäähdytysjärjestelmää Mercedes Sprinter ‑pakettiautoon.
Päivittäinen energiankulutus saadaan laskemalla yhteen kaikki sähköä kuluttavat laitteet X niiden käyttöaika päivässä: 750 W x 2,5 h:n käyttötarve valmiustilassa, sähkö saadaan akusta. Huipputehontarve saadaan laskemalla yhteen kaikkien samanaikaisesti käytettävien laitteiden teho watteina.
Alla on kuvaus tietyistä tärkeistä suunnitteluperiaatteista. Tarkastele suunnittelijoidemme suosituksia napsauttamalla kysymyksiä.
Ratkaise kaikki haasteet yhdistelemällä (älykkäät) laturit sekä käynnistys- ja käyttöakut (litium tai lyijy) laajaan valikoimaamme DC-DC-latureita, latausdiodeja ja Smart BMS ‑tuotteita. Ratkaisumme on suunniteltu erityisesti ajoneuvoille, ja niiden avulla voidaan varmistaa, että sekä lyijy- että litiumkäyttöakut latautuvat ja purkautuvat oikein vahingoittamatta tavallista tai älykästä laturia tai akkuja.
Virran rajoittaminen kahdesta eri kokoisesta vaihtovirtageneraattorista, jotta litiumakun suurin latausvirta ei ylity.
Litium mahdollistaa suuret latausnopeudet, ja valitun litiumakun litiumakun suositeltu jatkuva latausvirta on 100 ampeeria (maksimivirta on 400 A, mutta käyttöiän pidentämiseksi suosittelemme tietolomakkeen mukaisesti 100 ampeeria). Mercedes-insinöörit suosittelevat, että 80 A:n älykkäästä vaihtovirtageneraattorista otetaan enintään 50 % jatkuva latausvirta. Näin ollen turvallinen latausvirta on 40 ampeeria, mikä ei riitä akun täyden latausvirtapotentiaalin hyödyntämiseen. Ainoa saatavilla oleva suuritehoinen vaihtovirtageneraattori, joka soveltuu kyseiselle moottorille, oli tyypiltään säätelemätön ja virranantokyvyltään 180 A. Kun jatkuva laskennallinen virranantokyky on 50 % tästä luvusta, jotta toinen vaihtovirtageneraattori ei ylikuormittuisi, saatavilla latausvirta olisi yhteensä 130 A, mikä riittäisi sekä käynnistysakun että käyttöakun lataamiseen samanaikaisesti.
Moottorin vaihtovirtageneraattori: 40 A (80 A/2)
Toinen vaihtovirtageneraattori: 90 A (180 A/2)
Turvallinen latausvirta yhteensä: 130 A
Virtaa on rajoitettava, jotta litiumakun suositeltua latausvirtaa (100 A) ja vaihtovirtageneraattorien turvallista virranantokykyä ei ylitettäisi.
2x Orion-Tr 12/12-18: Tämä ammattikäyttöön suunniteltu, akusta akkuun lataava DC-DC-laturi huolehtii käyttöakun lataamisesta moottorin vakiovaihtovirtageneraattorilla pyytämällä turvallista latausvirtaa älykkäältä vaihtovirtageneraattorilta. Järjestelmässä on itse asiassa kaksi rinnan kytkettyä Orion-laitetta 40 ampeerin latausvirtatarpeen täyttämiseksi. Latausvirta ohjataan suoraan käyttöakkuun Smart BMS ‑virranrajoittimen läpi.
Jotta suurin latauspotentiaali voidaan täyttää sitä kuitenkaan ylittämättä, molempien vaihtovirtageneraattorien virta on pidettävä akun turvamarginaalien sisällä (edellyttää virranrajoitusta):
Akustonhallintajärjestelmä BMS 12/200: tämä kompakti ja luotettava yksikkö on ihanteellinen ratkaisu täyden latausvirran rajoittamiseksi (myös suuritehoisesta vaihtovirtageneraattorista) ja litiumakun suojaamiseksi liiallisilta lataus-/purkuvirroilta järjestelmiin, joiden kuorma on enintään 200 A. Laite koostuu akustonhallintajärjestelmästä, virranrajoittimesta, latausdiodista ja BatteryProtect-laitteesta yksissä kuorissa. Se ohjaa litiumakkua ja lataa sen nopeasti ja tehokkaasti. Se rajoittaa latausvirran vaihtovirtageneraattorin turvalliselle tehoalueelle, jotta vaihtovirtageneraattori ei ylikuumene tai kulu ennenaikaisesti, ja se estää akun liiallisen purkautumisen.
Miten järjestelmän suunnitteluperiaatteet edistävät kokonaisratkaisun luotettavuutta?
Ajoneuvot ja veneet on varustettu moottorilla/moottoreilla, jotka tuottavat liikkumisessa tarvittavan voiman ohella myös sähköenergiaa vaihtovirtageneraattorien avulla. Vaihtovirtageneraattorit tuottavat mekaanisesta energiasta tasavirtaa, jota käytetään akkuryhmän lataamiseen tai tasavirtalaitteiden virransyöttöön.
Pienissä moottoreissa on tavallisesti pienet vaihtovirtageneraattorit ja suurissa moottoreissa suuremmat vaihtovirtageneraattorit. Joskus moottorissa on (ylimääräinen) suurtehovaihtovirtageneraattori, joka tuottaa enemmän sähköä. Erityisesti Euro 4/5 ‑moottoreilla varustetuissa ajoneuvoissa voi olla älykkäät (vaihtuvajännitteiset) vaihtovirtageneraattorit, joiden teho säätyy ajoneuvon toimintaolosuhteiden mukaisesti. Tämän vuoksi ne eivät lataa järjestelmään liitettyä toisioakkua riittävän tehokkaasti. Litiumkäyttöakut voivat ylikuormittaa moottorin vaihtovirtageneraattoria, joka on todennäköisesti suojattava ylikuumenemiselta tai ennenaikaiselta kulumiselta.
Olipa moottorissasi mikä hyvänsä vaihtovirtageneraattori tai käyttöakun tyyppi, Victron Energy tarjoaa kattavasti ratkaisuja minkä tahansa vaihtovirtageneraattorin kytkemiseksi mihin tahansa akkuryhmään älykästä vaihtovirtageneraattoria tai akkuja vahingoittamatta. Katso lisätietoja tietolomakkeistamme. Tutustu myös valmistajan dokumentaatioon ja tarkista vaihtovirtageneraattorisi latausvirta. Suosittelemme käyttämään laskennan perusteena vaihtovirtageneraattorin 50 % latausvirtaa, kun käytössä on litium-käyttöakkuryhmä sekä tavanomainen tai älykäs vaihtovirtageneraattori, jotta vaihtovirtageneraattori ei ylikuormittuisi.
Tutustu DC-DC-laturimallistoomme Tutustu latausdiodimallistoomme Tutustu (Smart) BMS-mallistoommeBattery management systems take excellent care of Lithium batteries, protecting the individual cells of LiFePO4 batteries against over voltage, under voltage and over temperature and will shut down or reduce charging (VE.Bus products only) or disconnect the loads when this occurs.
Victron Energy offers several BMS options, in general the VE.Bus BMS and smallBMS signal separate devices to disconnect the charging (Cyrix-Li, DC-DC chargers) or disconnect the loads (BatteryProtect), the other (Smart) BMS versions are designed for vehicles or boats and offer more ‘all-in one’ functionalities.
Tutustu akustonhallintajärjestelmiimmeAkkumonitori on ikään kuin akkusi polttoainemittari. Se taltioi, miten paljon sähköä on kulutettu ja miten paljon sitä on ladattu. Akkumonitori laskee varaustilan, jäljellä olevan kapasiteetin ja käyttöajan ennen tyhjentymistä. Akkujännite ei ilmaise tarkasti, miten täynnä akku on (erityisesti kuormitettuna). Akkumonitorilla se on mahdollista.
Victron Energy ‑akkumonitorit kirjaavat ylös historiatietoja, kuten purkaussyklien määrän, syvimmän purkautumisasteen, korkeimman jännitteen, matalimman jännitteen ja niin edelleen. Se hälyttää kriittisistä olosuhteista, kuten matalasta jännitteestä tai matalasta varaustasosta, ja se voi jopa katkaista koko virransyötön kalliiden akkuvahinkojen välttämiseksi, tai käynnistää generaattorin.
Victron tarjoaa akkumonitoreita näytöllä tai ilman, ja Smart-versioiden avulla voit seurata yksityiskohtaisia tietoja ja säätää asetuksia ilmaisella VictronConnect-sovelluksellamme. Tutustu akkumonitorimallistoomme
BatteryProtect katkaisee akun kytkennän ei-oleellisiin kuormiin ennen kuin se pääsee purkautumaan ennalta määritetyn tason alapuolelle (täydellinen purkautuminen voisi vahingoittaa akkua) tai ennen kuin siinä jäljellä oleva virta ei enää riitä moottorin käynnistämiseen.
Victron Energy BatteryProtect ‑tuote on paljon enemmän. Sisäänrakennettu sammutusviive takaa, että elintärkeät elektroniset laitteet eivät kytkeydy pois tahattomasti esimerkiksi moottorin käynnistyspyörityksen aiheuttaman jännitepudotuksen vuoksi. Toiminto myös muodostaa yhteyden uudelleen automaattisesti, kun akun lataustaso on jälleen riittävä.
BatteryProtect-laitteessa on etäkytkin, joten se voidaan kytkeä päälle/pois akustonhallintajärjestelmän tai kytkimen avulla. Älykäs versio on ohjelmoitavissa VictronConnect-sovelluksella.
DC-DC-muuntimia tai akusta-akkuun-latureita (yhdysrakenteisilla latausalgoritmeilla varustetut muuntimet) käytetään kaksoisakkujärjestelmissä, joissa (älykäs) vaihtovirtageneraattori ja käynnistysakku on yhdistetty käyttöakkuun (jonka jännite on sama tai eri) latausta varten. Niitä voidaan käyttää lataamiseen myös käyttökohteissa, jotka hyödyntävät omia akkujaan (esim. keulapotkurit), tai käyttökohteissa, joiden jännite poikkeaa käyttöakkuryhmän jännitteestä.
Useimpia DC-DC-latureita voidaan käyttää 12 V:n tai 24 V:n järjestelmissä, ja ne soveltuvat sekä lyijyakuille että litiumakuille. Jotkut DC-DC-laturimallit voidaan kytkeä rinnan lähtövirran suurentamiseksi. DC-DC-DC-laturit ovat täydellinen ja turvallinen ratkaisu litiumakkuryhmien lataamiseen älykkäillä vaihtovirtageneraattoreilla (ja lyijyakuillakin).
Litiumakkujen lataaminen vaihtovirtageneraattorilla
Useimpia vaihtovirtageneraattoreita ei voi kytkeä suoraan litiumakkuihin. Litiumakku vaatii enemmän virtaa kuin mitä vaihtovirtageneraattori pystyy syöttämään, ja tuloksena voi olla vaihtovirtageneraattorin pysyvä vaurioituminen. Vaihtovirtageneraattorin vaurioiden välttämiseksi latausvirtaa voidaan rajoittaa, jotta se pysyisi vaihtovirtageneraattorin turvallisella alueella.
Victron tarjoaa tähän ongelmaan useita ratkaisuja, joista yksi on DC-DC-muuntimet:
Tasavirtalaitteet on suunniteltu toimimaan suoraan akkuryhmän jännitteellä (tasavirta). Erityisesti ajoneuvoissa ja veneissä voi olla (paljonkin) tasavirtaa käyttäviä laitteita (kuten ohjauspaneelit, valot, navigointilaitteet, autopilotti, kaikuluotaimet yms.).
Osa pienemmistä off-grid-järjestelmistä toimii suoraan tasavirralla käyttämällä 12 V:n valoja, televisiota ja jääkaappia. Suuremmissa järjestelmissä voi olla sekä vaihtovirta- että tasavirtakuormia.
Joka tapauksessa on tärkeää suojata akkua liialliselta purkautumiselta, ja tähän tarkoitukseen Victronilla on BatteryProtect.
Käyttöakkuihin varastoidaan järjestelmän sähkölaitteiden tarvitsema sähkö, ja ne takaavat autonomian erityisesti sellaisissa tilanteissa, joissa muita virtalähteitä ei ole käytettävissä, ainakaan täysipainoisesti.
Victron Energy tarjoaa useita erilaisia akkuteknologioita ammattilaistason suorituskyvyllä ja luotettavuudella sekä pitkällä käyttöiällä kaikista haasteellisimpiin käyttöympäristöihin. Niillä on 2 vuoden maailmanlaajuinen takuu, ja tietolomakkeemme sisältävät kattavan kuvauksen suorituskyvystä ja odotettavissa olevasta käyttöiästä, joten voit välttää yllätykset matkan varrella.
Saatavilla on useita eri teknologioita, mutta ensisijaisesti valinta tehdään lyijyakkujen ja litiumakkujen välillä riippuen järjestelmän suorituskykyodotuksista, purkusyklin hinnasta ja fyysisistä tekijöistä (koko/paino).
|
|
Käyttöakkuihin varastoidaan järjestelmän sähkölaitteiden tarvitsema sähkö, ja ne takaavat autonomian erityisesti sellaisissa tilanteissa, joissa muita virtalähteitä ei ole käytettävissä, ainakaan täysipainoisesti.
Victron Energy tarjoaa useita erilaisia akkuteknologioita ammattilaistason suorituskyvyllä ja luotettavuudella sekä pitkällä käyttöiällä kaikista haasteellisimpiin käyttöympäristöihin. Niillä on 2 vuoden maailmanlaajuinen takuu, ja tietolomakkeemme sisältävät kattavan kuvauksen suorituskyvystä ja odotettavissa olevasta käyttöiästä, joten voit välttää yllätykset matkan varrella.
Saatavilla on useita eri teknologioita, mutta ensisijaisesti valinta tehdään lyijyakkujen ja litiumakkujen välillä riippuen järjestelmän suorituskykyodotuksista, purkusyklin hinnasta ja fyysisistä tekijöistä (koko/paino).
|
|
Käynnistysakkuja tarvitaan moottorin/moottoreiden käynnistämiseksi. Nämä akut on suunniteltu sietämään suuria purkuvirtoja, ja niiden teknologia poikkeaa käyttöakuissa käytetystä. Käynnistysakun tahattoman purkautumisen estämiseksi se tulisi aina eristää käyttöakuista. Victron Energy tarjoaa useita ratkaisuja eri järjestelmätyypeille.
Victron Energyn valikoimassa on useita latausdiodimalleja. Tarjoamme myös kattavampia keinoja yhdistää käynnistys- ja käyttöakut toisiinsa turvallisesti, mukaan lukien latausdiodin yhdistäminen akustonhallintajärjestelmään, keskitetyt Smart BMS ‑tuotteet ja DC-DC-laturit. Nämä vaihtoehdot voivat tarjota monipuolisempia ohjaus- ja konfigurointitapoja, joilla suojataan erityisesti säätelemättömiä vaihtovirtageneraattoreita ylikuumenemiselta ja litiumakkuja liialliselta purkautumiselta/lataukselta.
Tutustu latausdiodimallistoomme Tutustu DC-DC-laturimallistoomme Tutustu (Smart) BMS-mallistoommeKaikkia älykkäitä Victron Energy ‑tuotteita voidaan valvoa ja ohjata mobiililaitteella. Kytke vain VictronConnect-sovellus Bluetooth-yhteydellä, niin voit tarkastella suoraan järjestelmäsi suorituskykytietoja. Voit myös helposti muuttaa asetuksia, kytkeä laitteita päälle tai pois ja paljon muuta.
Myös VE.Direct-portilla varustetut ei-älykkäät laitteet voivat muuttua älykkäiksi, kun käytössä on VE.Direct Bluetooth Smart dongle
Järjestelmää voidaan myös valvoa ja ohjata etäohjatusti. VictronConnect-etäkäyttötoiminnot mahdollistavat VE.Direct-portilla varustettujen Victron-tuotteiden etäkäytön GX-tuotteella VRM-portaalin kautta. Tämä tehokas toiminto mahdollistaa täydellisen konfiguroinnin ja valvonnan käytännöllisesti katsoen maailman joka kolkasta VictronConnect-sovelluksella. Käyttöliittymäkokemus on samanlainen kuin jos tuotteisiin muodostettaisiin paikallinen yhteys Bluetooth-yhteydellä tai langallisella VE.Direct–USB–yhteydellä.
Katso, mihin kaikkeen VictronConnect-sovellus pystyy Tarkastele GX-laitteitammePaikallisten Victron-ammattilaisten laaja verkosto on omistautunut etsimään optimaalista ratkaisua tarpeeseesi.
Victron pyrkii tarjoamaan asiakkailleen palvelua ja tukea nopeasti ja ammattimaisesti. Tämän vuoksi kansainvälisellä Victron-ammattilaisten verkostolla on käytettävissään korkein mahdollinen tekninen osaaminen, ja ne ovat sitoutuneet tarjoamaan korjausapua nopealla aikataululla.
Voit siis aloittaa matkasi tai jatkaa sitä, mihin ikinä se suuntautuukaan.